Vil du nå flere reisende, skape bedre produkter og styrke din digitale tilstedeværelse? Da er synlighet og storytelling veien å gå.
Denne kursrekken er spesialutviklet for aktører i reiselivsbransjen – enten du representerer en destinasjon, driver hotellvirksomhet, har et opplevelsesbasert selskap eller tilbyr andre reiserelaterte tjenester. Vi gir deg konkrete verktøy, bransjetilpasset kunnskap og relevante innspill og eksempler som hjelper deg å oppnå gode, målbare resultater.
Samtlige kurs er digitale, og gjennomføres i september og oktober 2025.
1. Årshjulet som gir deg kontroll og hvilepuls

Hva er de mest relevante trendene for norsk reiseliv akkurat nå – og hvordan kan du bruke dem til å utvikle tilbud, kommunikasjon og sesongstrategi? Dette kurset gir deg virkemidlene som forenkler både planlegging og gjennomføring.
- Oversikt over de viktigste trendene innen internasjonal og norsk turisme
- Eksempler på hvordan du omsetter trendene til produkter, historier og konsepter
- Hvordan du bruker trender og merkedager aktivt i markedsføringen i alle kanaler
- Innsikt i hvordan du tenker strategisk og bygger et effektivt årshjul som legger til rette for målrettet og velfungerende kommunikasjon
- Q&A
Kursansvarlig: Kari Anne Røysland og Frederik Finnes
Dato og tidspunkt: 18. september, kl. 09.00-11.30 (digital)
2. Mer enn likes: Strategisk bruk av presse og influencere

Har du brukt tid og penger på presseturer eller influencersamarbeid – uten at det ga særlig effekt? I dette kurset lærer du hvordan du best samarbeider både med media og influencere, slik at du får omtale som faktisk utgjør en forskjell – både nasjonalt og internasjonalt. Du vil også lære hvordan du lykkes best med pressemeldinger, og hvordan du skaper sikre avtaler med nyttige influencere.
Lær hvordan du:
- Utvikler pressemeldinger som gir deg god synlighet
- Planlegger og gjennomfører vellykkede presseturer og influencerbesøk
- Sjekkliste for godt influencersamarbeid
- Unngår fallgruver i håndtering av eksterne påvirkere
- Q&A
Kursansvarlig: Vibeke Montero og Frederik Finnes
Dato og tidspunkt: 25. september. oktober, kl. 09.00-11.30 (digital)
3. Fra idé til salg: Skap uforglemmelige reiselivspakker

Hvordan setter du sammen pakker som gir gjestene minner for livet – og samtidig økt inntjening? Dette kurset er laget for reisearrangører, destinasjonsselskap og tilbydere av lokale opplevelser som vil hente flere kunder i målgruppen. Kurset gir deg:
- Inspirasjon i form av konkrete eksempler på vellykkede pakker i norsk reiseliv
- Tips til hvordan du kombinerer tjenester og opplevelser som har interesse for gjestene
- Innspill til hvordan du bruker historiefortelling som virkemiddel i salg av pakker
- Samarbeidsmodeller og hvordan flere kan tjene på én pakke
- Q&A
Kursansvarlige: Kari Anne Røysland og Vibeke Montero
Dato og tidspunkt: 15. oktober, kl. 09.00-11.30 (digital)
4. SoMe for reiselivsaktører: TikTok, Instagram og Pinterest gjort enkelt

Sosiale medier kan være gull for reiselivsaktører – men du må vite hvordan du bruker dem riktig. I dette 3-timers kurset tar vi for oss dagens tre viktigste SoMe-kanaler for å nå ut til og påvirke reisende. Du lærer mer om:
- Riktig bruk av plattformene (reisemål, opplevelser og overnatting)
- Innhold som inspirerer til reise og booking
- Smarte triks for å skape engasjement og varig synlighet
- Hvordan du bruker mobilen som et effektivt redigeringsverktøy
- Q&A
Kursansvarlig: Kari Anne Røysland og Vibeke Montero
Dato og tidspunkt: 16. oktober, kl. 09.00-12.00 (digital)
5. Slik tiltrekker du deg internasjonale turister

I dette kurset lærer du hvordan du finner, kommuniserer med og engasjerer internasjonale målgrupper. Riktig bruk av tekst, bilder, og plattformer – samt relevant informasjonsdeling – er stikkord for å lykkes også utenfor landets grenser.
- Praktisk guide: Slik optimaliserer du din Visit Norway oppføring
- Internasjonal nettside: Bilder, titler og tekster som selger opplevelser
- SEO og innholdsproduksjon som når et internasjonalt publikum
- Hvordan du holder på oppmerksomhet og leder kunden igjennom kjøpsprosessen
- Q&A
Kursansvarlige: Vibeke Montero og Kari Anne Røysland
Dato og tidspunkt: 22. oktober, kl. 09.00-11.30 (digital)
Alle kursene er i regi av TravelStories AS, som innehar en unik kompetanse innenfor PR, markedsføring og innholdsproduksjon i reisesektoren.
Bli kjent med kursholderne:

Kari Anne Røysland
Kari Anne har en bachelorgrad i reiseliv og er utdannet siviløkonom med spesialisering i markedsføring. Hun har bred erfaring innen markedsføring og kommunikasjon, blant annet som kommunikasjonsrådgiver, salgs- og markedssjef, samt Social Media manager. Kari Anne tar konstant pulsen på reisebransjens utfordringer.

Frederik Finnes
Frederik er utdannet ved Stirling University i Skottland, og har etablert to internasjonale kommunikasjons- og markedsføringsbyråer i Norge. Her har han assistert mange ulike destinasjoner og reisevirksomheter over hele Europa. Frederik har inngående kunnskap om reiselivsnæringens utfordringer og behov – og hvordan disse kan imøtekommes.

Vibeke Montero
Vibeke har reist verden rundt de siste 25 årene som reisejournalist for en rekke norske publikasjoner. Hun dukker også jevnlig opp som reiseekspert på God Morgen Norge på TV2.
Hun har en bachelor i fotografi fra Falmouth University i Storbritannia, og holder også foredrag om reisejournalistikk og fotografi ved Journalistskolen i Norge.